94 Procent van alle huishoudens in Nederland heeft toegang tot internet. Het aanbod van informatie is in de loop der jaren enorm gegroeid, maar net als bij TV is de kwaliteit niet evenredig omhoog gegaan met de kwantiteit. Iedereen probeert om uit die overvloed aan informatie de krenten uit de pap te halen. Wat dat betreft is de customer journey volop in beweging.

Meer dan 78% van de internetgebruikers begint zijn productoriëntatie tegenwoordig online. Het dagelijks pushen van producten, promoties of boodschappen is niet meer van deze tijd en komt bij veel consumenten simpelweg niet meer op het netvlies. Traditionele marketingstrategieën behoren tot het verleden. Bedrijven moeten zich gaan aanpassen en het denken vanuit de klant definitief omarmen. De beginselen daarvan zijn websiteoptimalisatie, goed vindbaar zijn op zoekmachines (SEO), aanbieden en delen van relevante informatie (contentmarketing) en werken met een conversiegerichte sales-cyclus.

Online veranderingen

  • De intensieve groei van het web als sociaal- en communicatiemedium, veranderingen in oriëntatie- en koopgedrag en de kentering in de wijze waarop consumenten hun informatie verzamelen zijn de reden dat traditionele marketing minder effectief is geworden.
  • Zoekmachines zijn veranderd. Google heeft de spelregels flink aangepast. Nadruk ligt nu op relevante content, waarbij de vraag sturend is in plaats van het aanbod en kwaliteit van informatie essentieel is geworden.
    Explosie van sociale media. Het is nog belangrijker geworden om goede content te produceren en proactief te zijn binnen en te anticiperen op sociale netwerken. Alle likes, retweets, follows en shares zijn medebepalend voor ranking op zoekmachines.
  • Slecht doordachte content kan niet meer effectief gepushed worden. De snelheid van hedendaagse communicatie en de korte lijnen binnen persoonlijke netwerken zorgen ervoor dat mensen door simpele push niet meer richting conversie kunnen worden geduwd.
  • Oude zoekmachine-trucjes werken niet meer. Sterker nog, ze hebben een negatieve invloed op de ranking. Verborgen content, keywords, overgeoptimaliseerde pagina's en veel irrelevante links worden tegenwoordig afgestraft door Google.

Aan de slag met content en conversie

De veranderde customer journey heeft verstrekkende gevolgen voor online marketing. Het draait steeds meer om empathie voor de klant. Dit vergt een nieuwe mindset binnen organisaties. En een wijziging van de lange termijn visie en aanpak. Haast is daarbij gek genoeg geen optie. Het is namelijk nog niet zo gemakkelijk om je te verplaatsen in de klant. Neem dus de tijd in het ontwikkelen van een nieuwe of aangepaste marketingstrategie die uitgaat van behoeften en wensen van klanten. Om je daarbij te helpen bieden we je een whitepaper aan met een drietal praktische en werkbare tips. Download deze whitepaper vandaag nog!

Verhoog uw online conversie: download het whitepaper