Kort door de bocht betekent inboundmarketing uitgaan van consumentenbehoeften en -gedrag. Daar waar traditionele marketeers vaak nog handelen vanuit een outbound pushstrategie, staat bij inboundmarketing relevante, 1-op-1 communicatie centraal, met behulp van multichannel tactieken.

Van bezoeker tot ambassadeur

Het doel van inboundmarketing is het trekken van bezoekers naar de website met social media, SEO en blogartikelen als belangrijkste contentkanalen. Converteer bezoekers in leads door ze de juiste content aan te bieden: informatie die voor bezoekers relevant is. Bij inboundmarketing is communicatie altijd conversiegericht en wordt getracht leads in klanten om te zetten. En om van klanten ambassadeurs te maken moeten ze 'in de watten worden gelegd.' Klanten als ambassadeurs van een merk of dienst zorgen op hun beurt weer voor additionele bezoekers naar de website. Dat is het hoogste doel van succesvolle inboundmarketing.

4fasen

4fasen

Bovenstaand model kan gerust beschouwd worden als een nieuwe sales-cyclus. Te voeden met zinvolle en nuttige informatie voor bezoekers. Relevante content voor de beoogde doelgroepen die makkelijk vindbaar is. Met als primair doel het converteren van website-bezoekers naar klant. Prospects, leads en (in een later stadium) ook klanten willen in contact blijven gedurende hun 'customer journey', omdat hen daadwerkelijk toegevoegde waarde wordt geboden.

Werk aan de winkel

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Er dient immers rekening te worden gehouden met het veranderende oriëntatie- en koopgedrag van potentiële klanten. De marketingstrategie moet worden aangepast en daarmee de manier, waarop in eerste instantie met prospects en leads gecommuniceerd wordt En in een later stadium met klanten en ambassadeurs.

De website is een van de belangrijkste tools om bezoekers mee aan te trekken en online leads te genereren. Mits de content relevant en hoogwaardig is én via zoekmachines veel bezoek oplevert. Bij de meeste bedrijven is het echter nog steeds zo dat forse marketingbudgetten ingezet worden voor site-advertising, zonder dat er goed nagedacht is over retentie en conversie. En zo kan het gebeuren dat vele bezoekers, anoniem de site weer verlaten. Zonde van het budget en de inspanningen.

Meer weten hoe je start met optimaliseren van je site en focus op conversie? Download dan onze whitepaper.

Verhoog uw online conversie: download het whitepaper