Implied links, bounce rates, speed tests, semantiek & adaptiveness. Volg je het nog? Nee, natuurlijk niet, want het is nooit Google’s bedoeling geweest om SEO-technieken makkelijk & beïnvloedbaar te maken. De algoritmes van Google worden niet voor niets steeds geavanceerder.

Hoe meer iedereen zijn best doet, om op basis van techniek Google te slim af te zijn, des te kanslozer die strategie is. Het is tijd voor een nieuwe 'mindset', waarbij de online marketeer en ondernemer zich minder gaan bezighouden met dit onderwerp, en zich gaan richten op het creëren van echte toegevoegde waarde op de eigen website.

Komende jaren vindt een verschuiving plaats van (technische) SEO naar contentstrategie. SEO wordt technischer en minder toegankelijk voor de leek. Gelukkig zijn er steeds meer websitebeheersystemen in de markt met de Google SEO-eisen als basisbeginsel. Wat dat betreft zijn alle tools voor handen om 100% te kunnen focussen op de 'core business' van de website; het verkrijgen van meer kwalitatieve bezoekers, het converteren van bezoekers naar leads en uiteindelijk van leads naar klanten.

Kwalitatieve websitebezoekers

Technisch ontwikkelde SEO-strategieën richten zich vaak op generieke trefwoorden. Fel begeerde trefwoorden waar 'iedereen' om vecht. De gedachte dat het gebruiken van deze fel begeerde trefwoorden de enige manier is om veel bezoekers te trekken, is een misverstand. Google-gebruikers zoeken al lang niet meer alleen op enkele bekende trefwoorden. Dit levert namelijk een te breed zoekresultaat op.

Te veel focus op populaire (generieke) trefwoorden resulteert doorgaans in kwalitatief slechte bezoekers. Het bieden van unieke content met echte toegevoegde waarde is de sleutel tot succes. Google waardeert unieke content met mooie posities op niche-trefwoorden. Dit zijn precies die woorden die kwalitatieve zoekers intypen bij Google als ze gericht zoeken. Kwalitatieve bezoekers zijn makkelijker te converteren naar leads.

Synergie tussen SEO en contentmarketing

SEO en contentmarketing zijn complementair aan elkaar. De onderstaande lijst geeft aan waar SEO de 'voorzet' geeft en waar contentmarketing 'inkopt':

  1. SEO wil content. Contentmarketing is content. 
    Er is gewoon geen SEO zonder content. Woorden, artikelen, blogposts, foto’s enz. enz. Content is king.
  2. SEO wil trefwoorden. Contentmarketing biedt trefwoorden. 
    Trefwoorden zijn het fundament van SEO. Contentmarketing genereert kwalitatieve nichewoorden die online scoren.
  3. SEO wil backlinks, Contentmarketing zorgt voor backlinks. 
    Een belangrijk onderdeel binnen SEO is het verkrijgen van kwalitatieve links van andere websites. Contentmarketing zorgt voor een natuurlijke groei van het aantal backlinks, zonder dat er trucjes voor nodig zijn
  4. SEO wil technische optimalisatie, Contentmarketing wil optimale leesbaarheid.
    Keep it clean and simple, is zowel voor Google als de websitelezer een belangrijk uitgangspunt waar developers & designers zich aan moeten conformeren.
  5. SEO wil regelmatige wisselende content, Contentmarketing biedt regelmatige wisselende content. Google heeft 'een hekel aan' websites die niet regelmatig geupdate worden met nieuwe content.

Verhoog uw online conversie: download het whitepaper